KPN Partner Network bedient IT-dienstverleners en telecomresellers al ruim 20 jaar met connectiviteit en netwerkdiensten. Door hierin voorop te lopen, vervult het bedrijf in een behoefte van 1.800 partners – en vooral hun eindklanten. KPN Partner Network levert altijd passende dienstverlening. Juist in tijden dat veranderingen extreem snel gaan en oude nice-to-have-diensten opeens need-to-have worden.
De verkeersstroom van en naar het internet is blijvend veranderd. Videobellen via Microsoft Teams is gemeengoed geworden, en (deels) thuiswerken blijft permanent. Bandbreedte is daarin meegegaan. Via de joint venture Glaspoort zorgt KPN ervoor dat glasvezel de dominante verbindingsvorm wordt in Nederland. KPN Partner Network werkt continu aan de onderliggende technologie, security en bereikbaarheid van de eigen infrastructuur.
Dat kwam ook naar voren tijdens hun jaarlijkse partnerevent Vision Accelerate, dat eind september plaatsvond in Ede. “Connectiviteit zit in een enorme stroomversnelling”, zegt Winfred Hofman, Domein Architect bij KPN. “Daardoor is het aanbod en de interesse in digitale diensten enorm gegroeid. Dat vraagt om snelle verbindingen, en die zijn er ook. Partners vonden vroeger 50 Mbps heel wat, maar nu beschikken ze over minimaal 500 Mbps.” Het maakt diensten als Unified Communication en Hosted Voice (voor veel bedrijven nu een must-have) bereikbaar voor alle 2,11 miljoen bedrijven in het mkb. Dat brengt vanzelfsprekend grote voordelen voor partners, maar ook nieuwe uitdagingen, zo ziet Winfred. “Je krijgt opeens heel veel bandbreedte ter beschikking. Ook de centrale omgeving moet daarmee kunnen omgaan.”
Bouwblokken dienstverlening
KPN Partner Network weet zich op dat soort momenten altijd te onderscheiden in de markt. Bovenop de connectiviteit levert KPN Partner Network bouwblokken voor dienstverlening. Daardoor kunnen ze altijd datgene leveren waar direct behoefte aan is. “De lijnen kun je in een IP-VPN plaatsen voor een centraal eigen netwerk, met integratiemogelijkheden met telefonie, internet en een mobiele uitwijk”, legt Winfred uit. KPN Partner Network schakelt snel op het moment dat de behoefte verschuift of zich uitbreidt. “Partners krijgen nu binnen dezelfde dienstverlening op twee datacenters een landingsplek”, noemt Winfred. “Dat betekent dat de verbinding aan de centrale zijde redundant is. Dus zelfs als een compleet datacenter eruit ligt, blijft de dienstverlening intact.” Die extra zekerheid van continuïteit wordt aangevuld met een verhoging van de snelheid. De hoogwaardige verbindingen minimaliseren eventuele vertragingen op het netwerk.
Het netwerk wordt uitgebreid, maar tegelijkertijd minder complex, zo zegt Frank Ruigrok, directeur Sales bij RoutIT – onderdeel van KPN Partner Network. Een belangrijke verandering die KPN gaat doorvoeren, is dat ze een E-VPN-Multihome laag gaan plaatsen boven op de netwerkcore. Het is volgens Frank een extra. “Daardoor wordt het eenvoudiger om connecties te realiseren en redundantie op de bouwen. Met een paar klikken ligt er een connectie met Microsoft of andere applicatie-aanbieders in de cloud. En je hebt geen ingewikkelde protocollen nodig om redundantie op te bouwen. Dit vereenvoudigt de topologie van het netwerk voor onze partners en de businesscontinuïteit van hun klanten.”
Laagste latency
KPN Partner Network kan direct aanspraak maken op het hoogwaardige netwerk van KPN zelf, en daarmee directe verbindingen leggen met andere providers. “Daardoor heb je de laagste latency in alle verbindingen, ook met providers buiten Nederland”, zegt Winfred. “Directe verbindingen zorgen ook voor een verbeterde, stabielere en veiligere connectie met de public cloud.” (zie kader)
Het is vooral voor partners die mkb-bedrijven bedienen een puzzel om dit volledig te benutten. Security en beheer vraagt om Intrusion Detection Systems (IDS) en intelligente sensoren die voor veel van deze bedrijven niet kosteneffectief zouden zijn op aanschaf en onderhoud. Dit soort functionaliteiten, waaronder ook KPN Extra Veilig Internet, worden aangeboden vanuit het netwerk van KPN Partner Network zelf, en niet vanuit oplossingen die speciaal bij klanten worden geïnstalleerd. “Voor een klein bedrag per maand kunnen we dat activeren”, zegt Winfred. “Onze aanpak is dat het netwerk bij eindklanten en partners zo eenvoudig mogelijk moet zijn. De dienstverlening kan helemaal worden afgestemd op de behoefte en infrastructuur. Als standaarddienst geschikt voor iedereen, of volledig op maat. Onafhankelijk van het aantal locaties.”
Daarnaast moet het netwerk de ruimte bieden aan partners om hun eigen oplossingen aan te bieden. Dat is volgens Winfred van grote meerwaarde, vooral voor gespecialiseerde markten zoals de zorg. “We bieden dan bijvoorbeeld het netwerkverkeer aan op een alternatieve gateway. Of we kunnen ervoor zorgen dat naast ons verkeer ook een beveiligde SMTP-route van bijvoorbeeld een zorgaanbieder loopt. Dat kunnen we op lijnniveau inrichten.”
Continuïteit gegarandeerd
Door de continue verbeteringen die KPN doorvoert, is de continuïteit beter gegarandeerd dan ooit. “Ongeacht de locatie van de partner, het is allemaal één groot netwerk”, zegt Winfred. “Ze kunnen hetzelfde bereiken met relatief eenvoudige hardware, waar ze voorheen premium apparatuur nodig hadden.”
Apparatuur waar veel kennis voor nodig was om ze goed in te stellen, zo voegt Frank eraan toe. “Kennis is schaars op de arbeidsmarkt en daar spelen we op in. Door ons netwerk kunnen partners de garanties bieden waar hun klanten om vragen, zonder diepgaande kennis van de configuratie van apparaten of toestellen. Partners zien daarom niet alleen vereenvoudiging op technisch vlak. We gaan ook onze propositie vereenvoudigen, en bieden simpele provisioning.” Via het OneBase-zelfserviceplatform blijft de controle van partners onverminderd groot maar kan ook de eindklant zelf aan de knoppen zitten, zo verzekert Frank. “En we gaan een nog uitgebreider platform introduceren waar ook partners hun diensten kunnen aanbieden. Inclusief bijvoorbeeld de diensten van hardwareleveranciers die met één klik een werkplek voor nieuwe medewerkers kunnen inrichten. Want daar gaat het uiteindelijk naartoe: een complete werkplek, inclusief hardware-as-a-service gecombineerd met onze diensten.”
Cloudverbindingen via NL-ix nóg directer
KPN Partner Network biedt via het internetknooppunt NL-ix een centrale ontkoppeling naar de cloud. “In plaats van dat partners publieke clouddiensten en applicaties bereiken via internet, krijgen ze daar een directe lijn naartoe”, legt Frank uit. “Dat deden we al met de private kant van de cloud, maar dat gaan we nu ook doen via de premiumkant van de cloud. Continuïteit is belangrijk, en dat garanderen wij door een directe verbinding te leggen via NL-ix.”
Ook KPN-partner (worden)? Voor meer informatie neem je contact op met Koen van Lieshout via Koen.vanlieshout@kpn.com of 06 246 747 74.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 4